Lezende kleuters, (wat) moet je er (wat) mee?

Af en toe kom je ze tegen in de kleuterklas, kinderen die al een beetje kunnen lezen of soms zelfs kinderen die al behoorlijk kunnen lezen. Voor kleuterjuffen is dat niet altijd makkelijk, kan je er beter maar vooral geen aandacht aan besteden, of moet je er wat mee? En wat moet je er dan mee?

Lees meer »

Denkspellen, bezigheidstherapie?

Deze week hoorde ik een moeder de opmerking maken dat de denkspelletjes, die haar dochter kreeg aangeboden als uitdaging, voor haar voelden als bezigheidstherapie. Zo’n opmerking prikkelt mij om wat meer vertellen over de veelzijdigheid en uitgebreide mogelijkheden die denkspellen bieden en de grote hoeveelheid vaardigheden die met denkspellen getraind worden. Ik ben namelijk een groot voorstander van het inzetten van denkspellen bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Lees meer »

Kindercoaching bij begaafdheidsproblemen

PetitPlus is gespecialiseerd in kindercoaching van begaafde kinderen in de bassischoolleeftijd. Maar waarom zou een hoogbegaafd kind een kindercoach nodig hebben? Hoogbegaafdheid is toch  een geweldige luxe? Heel slim zijn, heel veel dingen begrijpen en kunnen, de wereld ligt voor je open, alles is mogelijk! Helaas is dat niet de werkelijkheid en loopt dat vaak heel anders.

Lees meer »

Hoe kan ik grenzen stellen?

Soms kom je een stuk tekst tegen dat je ideeën zo goed verwoordt, dat je het zelf niet beter had kunnen schrijven. Dit is zo'n stuk, over hoe straffen en belonen bij hoogbegaafde kinderen vaak averechts werkt. Hij komt van www.choochem.nl en deel deze graag met jullie!

 

Lees meer »

"Hij denkt er zelfs aan de broccoli af te wegen..."

“Hij denkt er zelfs aan de broccoli af te wegen…”

Het is nog maar de eerste dag van de zomervakantie, maar de kinderen hebben al een week van enkel leuke en feestelijke activiteiten op school achter de rug. Musical van groep 8, juffendag, pannenkoeken lunch, klas poetsen, uitkruien van groep 8. Super leuk, erg gezellig en geweldig om een hele week niet te werken. Eigenlijk al vakantie op school!

Ik kijk eens even rond in de woonkamer. Ai, zoon van 4 heeft wéér een natte broek, nummer 4 van vandaag. Dochter van 8 hangt lusteloos en verveeld op de bank, al 3 avonden op rij heeft ze úren wakker gelegen voor ze in slaap viel. Ze geeft voortdurend kleine prikkelende opmerkingen richting haar zusje van 6, lekker uitdagen… Dochter van 6 reageert explosief, boos, opstandig, op elke kleine opmerking van haar zus. Ze huilt om werkelijk alles en op een normale vraag van mij reageert ze boos en defensief.

Lees meer »

Het belang van ontwikkelingsgelijken

Opvoedingsdeskundigen, consultatiebureaus, leerkrachten, allemaal zijn ze het er over eens dat het voor de ontwikkeling van kinderen uitermate belangrijk is om tussen leeftijdsgenoten te zijn. In een relatie gebaseerd op gelijkwaardigheid en wederkerigheid kunnen kinderen samen spelen en leren, groeien hun sociale en emotionele vaardigheden en trekken ze zich cognitief aan elkaar op. Leeftijdsgenootjes zijn de kinderen waar ze zich aan kunnen spiegelen en aan kunnen meten, waardoor het kind een passend zelfbeeld kan ontwikkelen.

Lees meer »

Wat zijn kenmerken van peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?

Soms kom ik kleuters tegen die al lezend en rekenend groep 1 binnenkomen, praten in gecombineerde volzinnen en een volwassene in een kleuterlijfje lijken te zijn. Dat is misschien ook wel het beeld dat veel mensen hebben bij een hoogbegaafde kleuter. Veel vaker echter ligt de begaafdheid er helemaal niet zo dik bovenop, maar zijn er persoonskenmerken die toch duidelijk laten zien dat er sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong.

Lees meer »

Bestaat hoogbegaafdheid bij jonge kinderen?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eigenlijk eerst weten wat hoogbegaafdheid is. Daar zijn meerdere theorieën over, maar wat in elke theorie terug komt is de hoge intelligentie. Vaak wordt er gesproken van een IQ boven de 130. Er zijn ook theorieën die uitgaan van een IQ van 120, of juist pas van hoogbegaafdheid spreken bij een IQ van 140. Persoonlijk denk ik dat een IQ geen statisch gegeven is, het is afgeleid uit één testafname en onder andere afhankelijk van de omstandigheden waaronder getest wordt, zoals vermoeidheid, de klik met de persoon die de test afneemt, omgevingsgeluiden, en hoe de geteste persoon in zijn of haar vel zit. Zeker bij kinderen spelen deze omstandigheden waaronder getest wordt een duidelijke rol. Hoe hoog het gemeten IQ dus precies zou moeten zijn om van hoogbegaafdheid te spreken valt niet met een harde grens af te bakenen.

Lees meer »

Bedrijfsgegevens

KvK-nummer 60702370
BTW-nummer NL171421486B01
IBAN (ABN Amro):
NL34ABNA0617336563

Adres & Contact

Vlaanderenlaan 6
7577 MB Oldenzaal
06-15617321
info@petitplus.nl