Overzicht eerste serie van 10 plusgroepen schooljaar 2014/2015

We hebben alweer 10 plusgroepen gehad dit schooljaar. Tijd dus om een overzicht te maken van wat we allemaal al gedaan hebben.
Boven alles hebben de kinderen het heel erg gezellig gehad met elkaar, steun en herkenning in elkaar gevonden en hebben ze heel goed samengewerkt. Natuurlijk zijn ze ook flink aan het denken gezet, hebben ze heel veel geleerd, oplossingen bedacht, inzicht getoond, en een heleboel doorzettingsvermogen, waarbij ze soms wel een steuntje in de rug konden gebruiken. Ik heb niet van alle keren foto’s gemaakt, maar voor zover ik foto’s heb plaats ik ze er bij. Uiteraard staan kinderen alleen op de foto als ik hiervoor toestemming van de ouders heb.

 

3D

Op 19 november hebben we het gehad over driedimensionaal zien. Hoe kan het toch dat je als je een 3D bril op hebt een raar, soms wazig, groen-rood plaatje ineens duidelijk wordt en naar je toe lijkt te komen; diepte krijgt. De kinderen hebben geleerd hoe de bril met gekleurd folie ervoor zorgt dat het linker oog een ander beeld ziet dan het rechteroog en hoe de hersenen van die twee verschillende beelden één beeld maakt waarin je diepte kan zien. Het was best abstract, maar de kinderen snapten het goed en vonden het erg interessant. Natuurlijk zijn ze ook even lekker zelf bezig geweest en hebben de kinderen een eigen 3D bril gemaakt. Ook hebben ze door groene en rode lijnen aan te brengen op een kleurplaat hier zelf een 3D plaat van gemaakt. Een heel geslaagde ochtend.

 

Magnetisme

De week daarvoor, 12 november, stond in het teken van magnetisme. We hebben een proefje gedaan waarbij een doodnormale bout, door hier electriciteitsdraad als een spoel omheen te draaien en deze aan te sluiten op een batterij ineens magnetisch werd: een elektromagneet. Magisch vonden de kinderen het. Totdat ze uitleg kregen hoe dit zat natuurlijk, want eigenlijk is het heel logisch hoe dit werkt, dat vonden de kinderen ook. Ik zelf was verbaasd over hoe goed de kinderen dit begrepen. Aan het eind van de plusgroep heb ik ze mij een op een nog kort laten uitleggen hoe de elektromagneet werkt, en jahoor, stuk voor stuk konden ze het me heel goed uitleggen. Natuurlijk was ik best behoorlijk trots op die kleine kanjers.
Na deze proef zijn ze lekker gaan bouwen met magentische staafjes en bolletjes, niet zomaar bouwen natuurlijk, de opdracht was een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Hierbij is je constructie heel belangrijk, want de magnetische verbinden blijven flexibel.

Fietsbellen en geluid

Tring tring, op 5 november hebben we het hele gebouw laten horen dat er fietsbellen werden getest. Maar dat deden we uiteraard niet zomaar, we wilden wel eens weten hoe het nou kan dat er geluid ontstaat als je het hendeltje naar achteren drukt, en hoe het kan dat het hendeltje terug komt en je oneindig vaak kan blijven bellen. Maar voordat we naar de bellen zelf gingen kijken hebben we het eerst gehad over wat geluid nu eigenlijk is, hoe maken je stembanden geluid en hoe komt dat dan bij je oren? Hoe wordt die trilling dan in je oren weer omgezet in een signaal naar de hersenen? Met plaatjes en een filmpje hebben we hier veel over geleerd. Met behulp van een ballon hebben de kinderen de trilling die hun stem maakte kunnen voelen.
Hierna was het tijd om de fietsbellen uit elkaar te halen, er bleken allerlei onderdeeltjes in te zitten die originele namen hebben gekregen van de kinderen; “de zaag”, “de kroon”, “de kraag” en, heel gewoon, “het tandwiel”. De kinderen hebben een handleiding getekend van hoe de bel weer in elkaar gezet moet worden en deze natuurlijk ook weer daadwerkelijk gemonteerd. Ze deden het allemaal weer!

Wonen in Nederland

Tijdens de 7de plusgroep van dit schooljaar hebben we het gehad over wonen in Nederland.
We hebben verschillende typen woningen besproken die in Nederland voorkomen, van woonboot tot kasteel en de verschillende typen boerderijen die in Nederland voorkomen. We hebben bedacht in wat voor type huis de kinderen zelf wonen. En woon je in een stad, een dorp, een gehucht? En wat is het verschil eigenlijk? En we wonen in Twente, dat wisten de kinderen wel. Maar hoe zit dat nou met een regio, een provincie, een land en een continent? De kinderen hebben veel bijgeleerd!
Hierna hebben de kinderen een plattegrond van hun eigen straat getekend. Best lastig om te bedenken hoe de straat en de huizen er eigenlijk uitzien, want de stereotype beelden van “een straat” en “een huis” zaten er flink in.  Maar door goed na te denken kwamen de kinderen er achter dat niet al hun straten een middenstreep hadden, en niet alle huizen een puntdak, zoals eigenlijk in hun hoofd zat. Als afsluiter hebben we een potje monopoli gespeeld (met aangepaste bedragen en geld, tot 5 euro), waarbij er flink strategisch gespeeld werd. Een groot succes.

Helaas heb ik van deze keer plusgroep geen foto’s.

Overeenkomsten en verschillen

Woensdag 22 oktober ging over overeenkomsten en verschillen. We hebben een spel gedaan waarbij kinderen overeenkomsten tussen 2 dingen moesten benoemen. Wat een creatieve, out-of-the-box, antwoorden heb ik gehoord. Het was soms erg bijzonder om te zien hoe juist de meest voor de hand liggende overeenkomsten niet werden gevonden, doordat de kinderen te ingewikkeld dachten, maar er heel bijzondere en zeker ook kloppende antwoorden werden gegeven.  De kinderen werden hiervan zo enthousiast dat ze de verdere ochtend zelf overeenkomsten bleven bedenken en het spel onderling verder bleven spelen (en thuis ook nog heb ik van de ouders gehoord). De kinderen hebben in tweetallen platen uitgezocht waarin 5 verschillen gezocht moesten worden. Best pittige platen, maar (soms na wel 10 keer willen afhaken, maar toch blijven doorzetten) werden alle overeenkomsten gevonden. De gevonden overeenkomsten mochten op het papier worden getekend, gestempeld of geschreven. Na de pauze hebben de kinderen een lego-bouwopdracht gekregen: “Maak twee bouwwerken die op exact 3 verschillen na identiek zijn.” Dit leverde verrassende bouwwerken op.

Geheimschrift

Een heus geheimschrift hebben we gemaakt op 22 oktober. Eerst hebben we nagedacht over verschillende manieren om iets vast te leggen, met ons eigen letterschrift, met cijfers en codes. En hoe deden ze dat vroeger, met grottekeningen en hiëroglyfen. Je kan ook je eigen geheime taal maken, als je samen afspreekt wat een vorm/letter/teken betekent. Zo hebben we met kleivormen ons eigen geheime cijferschrift gemaakt. En hier konden we ook nog mee rekenen, best lastig, eerst de geheimtaal omzetten in cijfers en dan de som oplossen. Lekker abstract en complex, daar houden ze wel van! Het lastigste was misschien nog wel het vormen van de klei, want hoewel de kinderen dit cognitief allemaal heel goed aankunnen is de motoriek bij een aantal gewoon leeftijdsadequaat en dan is het best een uitdaging om ruiten, driehoeken, cirkels en cilinders te maken van klei.

Tijd

8, oktober, over data gesproken, hebben we het gehad over secondes, minuten, uren, dagen, maanden, jaren; tijd. Hier kun je heerlijk over filosoferen met kinderen. Wat is tijd eigenlijk? Kan de tijd ook stil staan? Kan je reizen in de tijd? Wat als er geen tijd was? Zie je tijd alleen op de klok, of kan je de tijd ook voelen of zien? De meeste kinderen in deze groep kunnen al best aardig lezen, daarom konden ze kaartjes met de maanden er op geschreven bij platen van het juiste seizoen leggen en aangeven in welke maand en welk seizoen ze jarig zijn. Vervolgens hebben de kinderen een dagoverzicht gemaakt van een zelfgekozen dag van de week. Lege klokjes konden geplakt en ingevuld worden en hierbij de bijbehorende activiteit getekend of geschreven worden. Het werden mooie, creatieve knutselwerken.

Knikkerbaan

De derde plusgroep van dit jaar hebben we een knikkerbaan gebouwd. Niet zomaar een knikkerbaan, hij moest gebouwd worden van kapla, wc rolletjes, doosjes en andere verbruiksmaterialen en moest een manier bevatten waarop de snelheid van de knikker gemeten kon worden.
Heel fanatiek zijn de kinderen aan het bouwen geslagen, waarbij er heel goed samengewerkt en naar elkaar geluisterd werd. Het werd een korte maar functionele knikkerbaan, met een heel mooi bedachte oplossing voor het meten van de snelheid. Aan het eind van de baan stonden wc rolletjes rechtop achter elkaar waar de knikker in terecht kwam. Als de knikker zacht ging viel hij in het eerste rolletje, ging hij harder (daarvoor maakten ze de baan steiler), dan “vloog” de knikker een stukje en kwam in het tweede of zelfs derde rolletje.  Wat een inzicht hebben de kinderen hier getoond. Geweldig mooi om te zien en te mogen begeleiden.

Planeten

Op 10 september ging het over de planeten van ons zonnestelsel. We hebben uit een boek gelezen en platen bekeken over de verschillende planeten. Welke staat het dichtst bij de zon? Kan je daar dan leven? En welke planeet bevat water, ijs, of is eigenlijk alleen maar een grote gasbol? Dit bleek een onderwerp waar de kinderen veel informatie over wilden slurpen, dus hier hebben ze lekker veel over mogen leren. Vervolgens hebben de kinderen ieder een planeet gekozen die ze mochten gaan namaken van karton en mochten verven. Hierbij werden de verschillende kenmerken van die planeet gestempeld en hebben we van de gemaakte planeten ons zonnestelsel (gedeeltelijk) nagemaakt.

Ik en mijn lichaam

De eerste plusgroep was tegelijkertijd een kennismaking. We hebben het daarom over onszelf gehad. Wie ben ik? En wie ben jij? Maar ook, wat is mijn lichaam? De kinderen hebben op een groot vel papier elkaars lichaam omgetrokken. Ze mochten het gezicht mooi intekenen naar eigen inzicht. Hierna hebben we geleerd over het hart, de maag en de darmen. De kinderen hebben elkaar opgemeten, met een stethoscoop hun hartslag geluisterd en hun eigen darmgeluiden gehoord.
De lengte werd bij de tekening geschreven, het hart en de ingewanden zijn vervolgens in de omtrek ingetekend en er is bij gestempeld hoe het orgaan heet. Als afsluiter werd er een levensgrote skeletpuzzel gelegd.

 

Denkspellen

Elke keer sluiten we de plusgroep af met het spelen van denkspellen. Dat is naast leuk vooral heel erg nuttig (lees hierover ook mijn blog). De kinderen spelen niet zomaar, de vorderingen en de aanpak bij de opdrachten worden bijgehouden en ze worden intensief gecoacht (niet geholpen!) bij het spelen van de spellen, zodat ze ook daadwerkelijk hun grenzen leren verleggen, leren de uitdaging aan te gaan, leren reflecteren op hun aanpak en ook leren van elkaar.

Terug naar Petit Plus groep

Bedrijfsgegevens

KvK-nummer 60702370
BTW-nummer NL171421486B01
IBAN (ABN Amro):
NL34ABNA0617336563

Adres & Contact

Vlaanderenlaan 6
7577 MB Oldenzaal
06-15617321
info@petitplus.nl